Verkennen van Jomtien - Reisverslag uit Jomtien, Thailand van Jakob en Jeannette Vries - WaarBenJij.nu Verkennen van Jomtien - Reisverslag uit Jomtien, Thailand van Jakob en Jeannette Vries - WaarBenJij.nu

Verkennen van Jomtien

Blijf op de hoogte en volg Jakob en Jeannette

08 Mei 2015 | Thailand, Jomtien

Verkennen van Jomtien

Deze dag ondervinden wij de gevolgen van een jetlag. Moe zijn en niet kunnen slapen op de momenten dat het zou moeten. Maar goed wij zijn deze dag op pad geweest met het verkennen van Jomtien (het grenst nagenoeg aan Pattaya).
Wat opvalt is het razende verkeer over de kleine wegen. Het vervoer gaat hier de zogenaamde taxibusjes, een soort pick-up waarin de laadbak de mensen worden vervoerd (Baht busje). Het is wel lekker om hier in te zitten. De busjes rijden met grote snelheid over de wegen, je vangt veel wind en dat levert hier verkoeling op. Ook de scooters zie je hier overal in het straatbeeld, zonder helm dat wel dan weer.
Toen Jakob kreeg te horen dat hij naar Dubai en Bangkok moest gaan, had hij zoiets van "okee, maar het is ongeveer een dag Dubai en een dag Bangkok". De reis er naar toe is lang en kostbaar. Hij had al snel het idee om dit te combineren met een vakantie in Thailand of iets anders. Dus werd er gesurft op het wereldwijde web. Alleen vakantie vieren werd mijn geliefde en dierbare echtgenoot net wat teveel. Al snel had hij iets gevonden. De Thailand Open. Dit is een internationaal damtoernooi in Thailand. Hij had het al voorelkaar. Hij kon gaan dammen en ik chillen bij het zwembad en samen af en toe leuke dingen ondernemen. And so it is. Op deze dag werd de Thailand Open geopend. Tevens vond de loting plaats. Jakob lootte tegen een klein knaapje uit het Russische Irkoetsk. Het knulletje was samen met nog twee andere kinderen onder de tien in Thailand om te dammen. In Rusland worden deze kleine kinderen opgeleid om topdammers te worden en door deel te nemen aan internationale wedstrijden bouwen zij ervaring op. En tot hier, lieve lezers, houdt mijn kennis van het dammen op. Het is echt Jakob zijn ding en ik heb mij er verder nooit heel erg in verdiept…
's Avonds gingen wij op weg naar het restaurant. Lekker wandelen langs het strand met zijn palmbomen. Op een gegeven moment hoorde ik zoef en toen een harde baf. Naast ons was een kokosnoot uit de boom gevallen. Je staat dan toch wel even heel raar te kijken. Het restaurant waar wij gingen eten had de wonderbaarlijke naam "ons moeder". Jullie begrijpen het al een Nederlands restaurant (ja hier in Thailand). Op het menu stonden de stampotten en natuurlijk de frietjes etc. Nee, lieve lezers, wij zijn daar niet voor gegaan maar hebben gewoon gerechten uit de Thaise keuken gegeten. Als wij in het buitenland zijn dan eet wij voornamelijk de buitenlandse gerechten (de rest kunnen wij thuis wel weer eten). Maar ook wij treffen hier Nederlanders aan die de potten pindakaas in de koffer hebben gestopt of de vacuüm verpakte kaas hebben meegenomen (dit zijn toch "echte wereldreizigers").
Tijdens het eten schrikken sommige dames op (waaronder ik zelf ook) van een kakkerlak. En echt die in Nederland zijn heel klein, maar in Thailand zijn ze heeeeel groot (brrr). De Thai gooien ook van alles op straat waardoor de ratten gewoon door de straten heen rennen (ieeeeeel). Jullie begrijpen het al, ik verlang dan heel erg terug naar het schone Zeewolde.

• 11 Mei 2015 - 14:50

Sandra:

Haarlak bij de hand houden ... En niet dood maken krijg je er nog veeeeell meer !!!

• 11 Mei 2015 - 15:01

Rob Van Nunspeet:

Thailand en dammen; die combinatie hoorde ik niet eerder...

• 11 Mei 2015 - 18:34

Bert Foppen:

Wel leuk dat Jakob met die aanstormende Russische grootmeester een gelijkwaardige tegenstander heeft getroffen. Geniet van de zon, het spelletje, cultuur en al wat er meer te bieden zal zijn.

• 11 Mei 2015 - 20:33

Bé:

Moi
    Wat lees ik nu .Ik verlang naar het schone Zeewolde? Ja ja nu zie je maar .Op vakantie is ook niet alles .Je ziet wel veel .Het lijkt me een hele belevenis . Zo is de gezegde Er is niks beter dan toes .
    Veel plezier