Tour Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Jakob en Jeannette Vries - WaarBenJij.nu Tour Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Jakob en Jeannette Vries - WaarBenJij.nu

Tour Dubai

Blijf op de hoogte en volg Jakob en Jeannette

05 Mei 2015 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Terwijl Nederland viert dat het zeventig jaar geleden is bevrijd, gaan wij een dagje Tour Dubai doen.
Om half negen zitten wij aan he ontbijt in het hotel. Half tien moeten wij klaar staan voor de excursie van deze dag. Het is half tien, het wordt kwart voor tien en nog steeds geen gids. En ja hoor om tien uur komt onze gids, een man uit Bangladesh de hotellobby binnengerend. "Hello, goodmorning my friends, how are you today. It is a beautiful dag today" zegt hij terwijl zijn tanden bloot lacht.
Op tijd komen voor deze man uit Bangladesh is niet zijn sterkste kant. Daarna begint hij ons wel op te jagen, want "we are a little late". Ja, ja…
Met de excursie vertrekken wij als eerste naar Sjarah. Sjarah is de hoofdstad van het emiraat Sjarah. Het is tevens een onderdeel van de Verenigde Arabische Emiraten. Er zijn zeven emiraten en 6 families die over de emiraten heersen (één familie heeft dus twee emiraten). Sjarah ligt ongeveer 9 kilometer van Dubai.
Eén van de grootste rotondes van de emiraten vind je in Sjarah. Op de rotonde staat op een grasveld een metershoge Koran die opengeklapt is.
Hierna vertrekken wij naar de Blue Souk. In deze Souk wordt van alles verkocht. Van specerijen tot kleding en sieraden aan toe. Het is een grote hal, met een soort van marktkraampjes. Overal word je bijna binnengetrokken en je bent altijd "a special friend".
Nadat wij de Souk achter ons laten gaan wij verder naar een Mall. Het is echt een schitterende Mall in de stijl van Venetië. Hier gebruiken wij ook de lunch. Bij de Foodcourt kun je kiezen uit verschillende gerechten. Het kan Arabisch, Italiaans, Chinees of Amerikaans (KFC) zijn. Wij kiezen voor Chinees. Het grappige met dit soort foodcourts is dat je je eten altijd op een plastic bordje krijgt met plastic bestek. Wij hebben dit tot nu toe meegemaakt in alle Malls in Dubai.
Na de Mall zetten wij koers naar Dubai Marina. Hier vind je Jumeirah Beach. Eén van de mooiste stranden van Dubai (althans volgens Darren, de collega van Jakob). Vooral de zonsopgang 's ochtends vroeg schijnt schitterend te zijn (helaas hebben wij dit niet mogen meemaken).
Het strand is 9 kilometer lang, maar niet alle delen van het strand zijn toegankelijk. Er zijn ook delen in bezit van de heerser van de emir van Dubai, Mohammed bin Rashid Al Maktoem (Mohammed de zoon van Rashid van Al Maktoem). Deze man is niet alleen emir van Dubai, hij is ook minister-president en vicepresident van de Verenigde Arabische Emiraten. Er kan gesteld worden dat het politieke bestuur iets anders is ingericht dan in Nederland. Deze emir heeft natuurlijk wel één van de mooiste plekjes aan het strand van Dubai (weer achter gesloten muren natuurlijk). Er is wel uitzicht op zijn strand, je ziet dat de emir en zijn drie vrouwen. Hij kan loopt via zijn gezellige "achtertuintje" via de palmbomen zo het water in.
Bij Jumeirah Beach heb je ook uitzicht op de Burj al Arab. Het betekent "toren van de Arabieren en is 321 meter hoog. De Burj al Arab is gebouwd in de vorm van een zeil van een dhow (een typisch Arabisch schip).
Vervolgens zetten wij koers naar het palmeneiland. Op dit palmeneiland wonen alleen de rijken der aarde. Het palmeneiland is gecreëerd door Nederlanders op verzoek van de emir van Dubai. Ook het hotel Atlantis staat als een markant gebouw op het palmeneiland.
Na deze tussenstop gaan wij op weg naar de Dubai Mall (wij zijn hier al een paar keer geweest, maar het is ook onderdeel van het programma). Er is niet heel veel tijd om te shoppen, we lopen dan ook nog maar even naar de Burj Khalifa.
Hierna probeert de bus weer een weg te vinden in het drukke verkeer van Dubai. Het is spitstijd. En echt in Dubai rijden ze als een paar kamikazepiloten. Toen Dubai groter werd is er getracht om regels in het verkeer te brengen. Dit is niet heel erg gelukt. Daarom geldt in Dubai nu het recht van de sterkste. Kom jij van rechts dan betekent het niet dat jij voorrang hebt, nee je zet je auto er gewoon voor of je laat de ander voorgaan. Ondanks de weinige regels in het verkeer, hebben wij geen gehavende auto's gezien in Dubai. Het gaat dus waarschijnlijk vaak goed.
Brandstof is in Dubai spotgoedkoop (wat wil je al grote broer Abu Dhabi met zijn op de olie zit), voor een liter brandstof betaal je in Dubai 24 cent (ja jullie lezen het goed 24 cent!!!). Ik denk dat er daarom ook zoveel blik op de weg is in Dubai.
Na veel filerijden levert de gids ons weer af in het hotel. Zoals ik al eerder zei, is onze gids afkomstig uit Bangladesh. Meer dan 20 jaar geleden kwam hij met zijn ouders naar Dubai. Hij wil graag staatsburger van Dubai wonen, maar Dubai weigert inwoners van andere landen het staatsburgerschap te geven. Werknemers uit andere landen blijven dus altijd gastarbeiders. Daar zit een bepaalde visie van Dubai achter. Mocht het slechter gaan met Dubai dan kun je die mensen er gelijk weer uit kicken. Want ook de financiële crisis heeft Dubai niet onberoerd gelaten. Ondanks alle bling, bling heeft Dubai last van de recessie. Er wordt nog steeds veel gebouwd (dag en nacht) in Dubai, maar minder snel en veel dan men zou willen. Dubai heeft geen olie en draait alleen op dienstverlening en toerisme. En als dat inzakt, zakt de economie van Dubai mee.
's Avonds gaan wij heerlijk uit eten bij een Italiaan in Dubai en weer in het hotel gekomen zetten wij alle elektrische apparaten maar weer even aan de opladers (dank voor je wereldstekker Gert Jan!).

• 09 Mei 2015 - 14:52

Rob Van Nunspeet:

Ik lees al een tijdje mee en vroeg me steeds af of er ook gewone mensen in Dubai leven.
    Gelukkig blijkt dat het geval; er zijn veel gastarbeiders.....!
    Die blijken in geval van een recessie echt 'te gast' te zijn en er bij overbodigheid gewoon uitgeknikkerd te kunnen worden. Zo kun je dus zuinig zijn op het behoud van je eigen rijkdom.
    (let niet op mij, geniet van je reis...)

• 10 Mei 2015 - 13:57

Gert Jan:

Ahhh, de stekker werkt dus ook in die hoek van de wereld! Gelukkig!

Veel plezier nog en een mooie tijd toegewenst.